Keresés

2018. november 19.

Az alapanyagárak húzzák vissza az autóipart?

 

Hatéves csúcsukhoz közelednek a nyersanyagárak, az autógyártók az acél, az alumínium, a réz és a különböző műanyagok áraival birkóznak.

Augusztusban az Észak-Amerikában gyártott autók nyersanyagköltsége járművenként átlagosan elérte a kétezer dollárt, ami bő tíz százalékkal több, mint egy évvel korábban. Négy anyagból épül fel az autó költségeinek nagy része: acélból, alumíniumból, műanyagokból és rézből. A réz és más alapanyagok ára májusban és júniusban kezdett csökkenni korábbi csúcsidőszaki áraihoz képest, mondta el Dan Hearsch, az AlixPartners vezérigazgatója.

Azonban pont itt rejlik a csapda. Az Egyesült Államok gyártóinak tíz százalékos vámot kell fizetnie az importált alumíniumra, így a fém ára ingadozónak bizonyul, és az AlixPartners indexe – mely a Londoni Fémtőzsdéből származtatja az alumínium árakat – nem számol a vámokkal.

Júniusban a Fehér Ház előterjesztette Kanadának és Mexikónak új alumínium és acélvámjait. Az autógyártók már kezdik érezni ennek hatását: szeptemberben például Jim Hackett, a Ford vezérigazgatója beismerte, a vámok egymilliárd dollárba kerültek a vállalatnak. Júliusban a General Motors második féléves anyagköltségei 300 millió dollárral magasabbak voltak, mint egy évvel korábban.

A hengerelt acél fontonkénti ára 28-40 százalékkal nőtt az elmúlt évek során az AlixPartners szerint. Az autógyártók a felhasznált nyersacél nagy részét Észak-Amerikából szerzik be, ám bizonyos típusaik, mint a rozsdamentes acél külföldi beszerzése már 25 százalékos importvám alá esnek.

Eközben a műanyagok árai harmadukkal emelkedtek a nyersanyagárak megugrásával párhuzamosan.

Azért, hogy szabályozni tudják a nyersanyagárakat, az autógyártók rendszeresen nagy tételben vásárolják fel őket, hogy továbbadják beszállítóiknak. A Toyota Motor pont ezt teszi az alumíniummal, acéllal és műgyantával, mondta el Bob Young, a gyártó észak-amerikai beszerzési igazgatója. A Toyota ezen kívül lehetővé teszi beszállítói számára, hogy alkatrészáraikat úgy változtassák, ahogy a nyersanyagárak mozognak. Azt azonban elvárják a beszállítóktól, hogy csökkentsék a selejt mennyiségét és a termékek súlyát. Ha nem hatékonyak, nekik kell ezeket a költségeket állniuk.

Az acélban rengeteg pénz van Young szerint. Észak-Amerikában a Toyota acélvásárlásai 1,8 milliárd dollárt tesznek ki évente. Az autógyártó egyéves szerződéseket köt acélszállítóival, ezek majd áprilisban lesznek megújíthatóak, így a gyártónak akkor kell még erősebben megküzdeni a piaci árakkal. Ezt nem segíti, hogy Young szerint az észak-amerikai acélárak jóval magasabbak, mint más régiókban.

Hogy mit tartogat a jövő a nyersanyagoknak? Hearsch vonakodott tőle, hogy jóslatokba bocsátkozzon. 2018 első nyolc hónapjában az észak-amerikai könnyű járművek gyártása 11,4 millió darabra rúgott, mely elmarad az egy évvel korábbi 11,8 millió darabtól.

Elméletileg a nyersanyag árak alacsonyabbak lesznek, ha a kereslet is csökken, de az egyelőre nem egyértelmű, hogy a járműgyártás egy szélesebb körű gazdasági lassulást jelez-e előre, mondta végül.

– Az autóipar csak egy az effajta nyersanyagok nagy felhasználói közül, tette hozzá. – A gyártás lelassul, de nem tudjuk megjósolni, hogy ez nagy visszaesés lesz-e.

 

forrás: autopro.hu